Wereldreiziger

De wereldreiziger Hugo Wilmar is in de periode 1944 tot aan zijn dood in 1957 vrijwel continue onderweg geweest. Vanaf zijn ontsnapping uit bezed gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog totaan zijn vroegtijdig overlijden.

Ontdek de plaatsen waar Hugo Wilmar is geweest aan de hand van onderstaande interactieve kaart. Toch liever een chronologisch overzicht? Kijk dan op de tijdlijn.

 

Filter by

Foto’s FRR Jongenskamp

We zijn op zoek naar de originele foto’s van het FRR jongenskamp in Remmerstein Rhenen die Hugo Wilmar in augustus 1953 gemaakt heeft.

De jeugdvriend van Hugo Wilmar, Jan Woldijk, vertelde tijdens een van onze gesprekken, dat Hugo Wilmar in Augustus 1953 een film heeft gemaakt van een FRR Jongenskamp. Dit zomerkamp vond plaats op landgoed Remmerstein te Rhenen. Ook heeft Hugo Wilmar toen foto’s van het kamp genomen.

Wie kan ons helpen met informatie over de  foto’s van het Frits Rudolf Ruys Jongenskamp op Remmerstein Rhenen die Hugo Wilmar in augustus 1953 heeft gemaakt?

FRR Jongenskampen

De FRR Jongenskampen werden van 1949 tot en met 1958 georganiseerd. De kampen waren bedoeld voor jongens, wiens vader in het verzet tijdens de oorlog om waren gekomen. Via het Nederlandsch Lyceum in Den Haag werd het landgoed Remmerstein beschikbaar gesteld om de kampen te huisvesten.

Omslag de onderlinge belofte
Omslag de onderlinge belofte

In het boek “De Onderlinge Belofte – zeventig jaar stichting 1940-1945″, geschreven door Jan Driever wordt de foto gebruikt. De herkomst van deze foto is, volgens de stichting, een kopie uit het jongensblad, dat door de Frits Rudolf Ruys fonds (FRR fonds) werd uitgegeven. Dit fonds is overgegaan in de Stichting ’40-’45.

Aanleiding

Hugo heeft de film en de foto’s gemaakt als wederdienst voor de hulp van Jan Woldijk bij de voorbereidingen van zijn ontsnapping uit bezet gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De Foto

Op de foto is de tuin van het Landgoed Remmerstein (Rhenen) te zien, waarin een groep kinderen, die croquet spelen. Op de voorgrond ligt een groep jongens op het gras naar het spel te kijken. De foto heeft tot aan de sluiting op de Rectorskamer van het Nederlandsch Lyceum gehangen. Daarna is de inventaris en het archief van het Nederlandsch Lyceum overgedragen aan het Haags Gemeentearchief.

Zoekvraag

We zijn op zoek naar de originele foto’s van het FRR jongenskamp in Remmerstein Rhenen waar bovenstaande foto er één van is. Hugo Wilmar heeft  in Augustus 1953 deze gemaakt. Onze speurtocht bij het Haags Gemeentearchief, Spaarnestad, Stichting ’40-’45 en in het familiearchief van Remmerstein heeft tot dusverre niets opgeleverd.

Heeft u informatie over deze foto’s? Of weet u waar we de originele afdrukken of negatieven kunnen inzien? Laat het ons alstublieft weten!

Walter’s Tavern

We’re looking for information, stories and photos of Walter’s Tavern, a bar on 45th Street at Broadway, New York City during and after World War II.

Signal Corps Photographic Center class of june 1945
Signal Corps Photographic Center class of june 1945

We’re looking for any information about Walter’s Tavern on 45th street on Broadway

Background information

During his training at the Signal Corps Photographic Center in 1945, Hugo (Hugh) Wilmar and a few of his classmates had their photo taken. They were at Walter’s Tavern, located on 45th street at Broadway in New York. It’s a snapshot type of photo, one would have taken as a souvenir photo in the spur of the moment when going out for a drink or two (too many). This photo, in the Wilmar family archives, is still in its original sleeve. The people in this photo each signed the inside cover of the sleeve (note: Hugh Wilmar’s signature is missing):

Signatures inside cover of the souvenir photo sleeve
Signatures inside cover of the souvenir photo sleeve

Presumably, more – similar – photos were taken. Our research to date has not provided much information, other than that Hugh Wilmar is the man, sitting with his eyes closed on the right. We assume this photo was taken in the summer of 1945. The bar has been long gone. We have yet to find any reference in the New York City archives the bar even existed.

Specific questions

In order to complete our research and fill in the blanks of Hugo Wilmar’s biography, we’re looking for any information on the following questions:

    • Do you know who the other people in this photo are?
    • What happened to Walter’s Tavern?
    • Are there any other photos of this kind?
    • What is the story of the bar during the 1940’s?

If you have any information, please contact us via email, please

Drie vogels

Drie vogels op een dak
Drie vogels, een Raaf, een Kauw en een Bronte Kraai, zitten gebroedelijk bijeen op een dak

Een bijzondere foto van drie vogels, gemaakt door Hugo Wilmar tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Circa 1942 doet Hugo Wilmar mee aan een fotowedstrijd. Hij fotografeert de vogels op het dak van zijn ouderlijk huis. Een Raaf, Kauw en Bonte Kraai, die gebroederlijk bij elkaar zitten.

Het plaatje is bijna tè perfect. Drie verschillende vogels, zo dicht bij elkaar, schijnbaar in overleg kom je in eigenlijk nooit tegen. Hoe heeft Hugo Wilmar deze foto kunnen maken?

Opgezet

Uit de verhalen van de zuster van Hugo, Cecilia Wilmar, blijkt, dat het hier om drie – door Hugo zelf – opgezette vogels gaat. Wilmar heeft de vogels meesterlijk bijeen gezet alsof ze iets te bespreken hebben.

De jury heeft dit niet door, en Hugo Wilmar wint de wedstrijd.

Achtergrondinformatie

Helaas is het negatief van deze foto verloren gegaan. In het familiearchief zit alleen een (nette) afdruk. Ook ontbreekt enige referentie aan de fotowedstrijd en het jaar waarin deze foto gemaakt is. Het exacte verhaal achter deze foto is uitsluitend uit overlevering van Cecilia de Wolf – Wilmar bekend.

Echte vogels of niet?

Uit de verhalen van Jan Woldijk blijkt, dat Hugo Wilmar tijdens de oorlog een vrij eenvoudige camera had. Het zoombereik zal niet zo groot zijn geweest.

Het is vrijwel ondenkbaar, dat je deze drie verschillende vogels zo rustig bij elkaar ziet zitten, zonder dat er iets van voer aanwezig is. Dit is op de foto niet te zien. Het is ook bijna onmogelijk, om onopgemerkt zo dicht bij te komen, zonder de Roek, Kraai en Raaf verstoord te hebben.

Het is daarom aannemelijk, dat het inderdaad om drie opgezette vogels gaat. De poten van de beesten zijn nauwelijks zichtbaar. Bovendien weten we, dat Hugo Wilmar naast fotografie een passie had voor de natuur, voor jagen en stropen. Ook was hij goed in het opzetten van dieren. Het verhaal achter de foto, uit overlevering bewaard gebleven, lijkt daarom plausibel.

Ouderlijk Huis Hugo Wilmar
Het ouderlijk huis van Hugo Wilmar aan de Amalia van Solmsstraat, Den Haag. Foto: © Haags Gemeentearchief